søndag 10. august 2008

Back from Rome!

Roma= herlig!
Jeg digga å være der rett og slett, det var ikke så mye som en sky å se på himmelen, det var mye spennende å se på og god is!

Dag 1, Søndag:
I dag ble jeg og Marthe hentet klokka kvart over fire om natta av en trøtt mann. Vi kjørte til Gardemoen og satt vel på flyet i halv syv tiden.. Turen tok 2 1/2 time.

Klokka tolv var vi fremme, og på hotellet vårt. Hotellet var fint, 3 stjernes, og det lå midt mellom alt, og kun 2 min fra Metroen. Vi sov i noen timer, til rundt klokka var rundt tre. Vi var så trøtte, spesielt pappa som hadde kommet rett fra jobb. Varmen slo mot oss da vi kom ut. Digg, men på grensa til litt for varmt. Vi gikk å så litt, blant annet i en kirke like i nærheten, den var drit fin, dere skulle sett den.. Alt det inni var helt sykt fint, skjønner ikke at noen klarer å male så fint.

Klokka fire tok vi en to timers sightseeing buss rundt i byen, og det var nok å se. Jeg syntes det er veldig merkelig å ha vært der egentlig, det er så mye man har sett på tv og på bilder, og ikke minst hørt om. Og nå har jeg sett det med mine egne øyne.


Haha, nå som vi har kommet til sightseeing- turen er jeg er bare nødt å fortelle om noe morsomt som hendte, jeg syntes hvertfall det var komisk.. Jeg og Marthe satt på bussen i kjoler, og det ble så sinnsykt varmt i rumpa at det ble helt fuktig, vi var redde for å bli våte på kjolen, det ville jo sett dust ut å gå rundt i Roma våt.. Så vi tok noen kart som var tilgjengelig, brettet dem ut og satte oss på de som sitteunderlag, og løftet kjolene opp så vi ikke skulle sitte på de.. Smart ikke sant? - Nei, ikke egentlig. Jeg mener, det gikk fint en stund, men ikke da vi skulle av bussen. Vi var nødt å skrelle det av, og ikke nok med det, men senere da vi gikk langs gata, kom det en dame som jobbet på cafeen vi gikk forbi og sier litt lavt til meg "Can I help you, we have a bathroom you can use.." Jeg og Marthe takket høflig nei, vi syntes egentlig det var en teit ting å si, og skjønte ikke helt hvorfor hun hadde sagt det, men det viste seg altså at jeg så ut som et levende atlas, eller i det minste hadde på meg en shorts med kartmotiv. Kartet hadde smittet over, og syntes godt under kjolekanten.. Gud.. Noe så flaut.. :O

På kvelden gikk vi bort til Colosseum, det var hvertfall et helt uvirkelig syn. Jeg og Marthe tok masse bilder, kødda- hoppa, lagde grimaser forran den. Koste oss og hadde det gøy, spiste ekte Italiensk is etter det :) NamNam!! (legger ut bilder fra hopping også, men kameraet mitt hadde ikke batteri da, så vi brukte Marthe sitt.)



Dag 2, Mandag
I dag dro vi rett og slett på stranda, det var så varmt. Vi tok metroen til noen mil utenfor byen, da vi kom til det mest populære stedet tok vi bussen enda lenger, vi hadde nemmelig hørt at det var bedre der, klarere vann og finere sand. Og de som sa det hadde rett. Det var kjempe fint, og sanda var som peelingkorn. Digg, men det var så varm sand at man nesten brant seg hvis man ikke hadde på sko. Vannet var også varmt, og sola stekte uten en sky i nærheten. Stranda var privat og det kostet penger, men de pengene var det verdt.. :) Vi snakka forresten med en som het Roberto, han var fra kysten utenfor Roma. Hyggelig fyr.



Den dagen spiste vi på hard rock. Nam! og der finnes det også en morsom historie, men den er flau. Vi fant ikke veien helt, så vi spurte noen. Pappa bare, vi spørr de homsene som kommer der. Og pappa hadde rett, de var helt klart ikke hetro. Han støttet seg på pappa mens han forklarte veien, sa feil, lo og virket plutselig litt sjenert. Jeg og marthe fikk øye på den andre hånda hans, den var "der nede" for å holde ned en viss ting. Tenk det a, pappa fikk en mann til å få bønner'n.. OMG!


Dag 3, Tirsdag
Tid for mer sightseeing! Vi lette oss frem til Trevi fontena, som forresten var kjempe fin. Vi tok en del bilder, kasta en mynt over skulderen og i fontenen mens vi ønsket oss noe. Vi kjøpte digg smothie laget av ananas og fersken. Elsk! Senere gikk vi for å finne spansketrappa, det var ikke helt lett med mange smågater. Men vi fant oss frem til Phanteon, en kirkelignende sak. Stilig, og med hull i taket, det så virkelig ikke ut som om det var glass der. Ikke vet jeg. Det endte med at vi tok taxi til Spansketrappa. Den var rykende varm, holdt på å brenne rumpa av meg da vi satte oss ned.. Pappa ville slappe av i skyggen mens jeg og Marthe ville ut å svi av litt penger. Vi fant et shoppingstrøk med massevis av butikker, men gjett om det var dyrt. Det var butikker som Gucci, Dior og Valentino, der det kun var damer i skyhøye hæler og menn i dress. Heldigvis fant vi oss en Zara butikk, og et ganske så stort senter ved Meteroen, selvom mange av prisene var stive der også.





Dag 4, Onsdag
Jeg og Marthe sto opp tildelig og gikk ned til Colosseumsområdet, og forbi. Tilslutt hadde vi gått så langt i varmen at vi ikke orket å gå tilbake, derfor tok vi metroen til hotellet, hentet pappa og badetøyet vårt og satte nesa mot stranda. Det var glohett på banen, vi holdt på å svette ihjel, det er jeg sikker på. Vi hadde nemmelig fått en t-bane som ikke hadde airconditon, og vi gadd rett og slett ikke å vente på neste bane.. Vi kom oss omsider på stranda, ÅH, det var så digg! Vi trodde faktisk ikke det kunne være mulig, men det var faktisk enda varmere enn det var på forrige strandbesøk.. Vannet hadde blitt så varmt at man faktisk nesten ikke ble avkjølt av å bade i det Marthe fikk igjen skjørtet oppi trusa, og jeg lo like mye denne gangen, nesten hvertfall. Marthe kjøpte seg sko på footlooker, kule, og begge kjøpte oss store, fargerike og mønstrete hettejakker derfra. We Like! Selv om Marthe godt sagt var et syn for øyet :)

Siden det var vår siste hele dag, dro vi på en finere restaurant, og pynta oss litt ekstra. Senere gikk vi litt rundt i byen, og bestemte oss til slutt for å ta en tur tilbake til Trevi fontena. Vi hadde trossalt ikke vært der på kveldstid, det var fint, med lys og faktisk også en del folk. Vi møtte en mann vi snakka med på stranda, han drev å tippet på Norsk Fotball sa han, og kunne de norske lagene og resultatene ut og inn.


Dag 5, Torsdag

I dag var det dessverre ikke annet å gjøre enn å stå opp, spise frokost, hente koffertene våre, sette oss i en taxi og fly hjem.

Kommer mer snart!

0 kommentarer: